Этнографические данные.

Традиционные обряды Беларуси - богатая и многогранная тема. И это далеко не самамя малоизученная тема среди всего традиционного фолька. Каждый бытовой предмет в доме древнего крывича был связан с целым ворохом ритуалов и суеверий. В этом разделе мы предлагаем читателю вкратце познакомится с теми предметами традиционного быта, которые уже вышли из обращения, но которые занимали такое большое место в жизни наших предков. 

 

Прялка.

Завацкая Виктория /ЕжеВика/. добавлено 12.10.2012

Как часто мы, совершая то или иное действие, глядя на некую вещь, наблюдая природное или бытовое явление, задумываемся об их  символическом значении и придаем им мистический ореол? Наверняка наши предки делали это гораздо чаще нас.

Такой экзотический в наши дни и такой обыденный во времена наших «пра-пра-пра…» предмет –  прялка (и ремесло «прядение») имели множество связанных с ними суеверий. Так, в Полесье считали, что прялку нельзя давать взаймы – это непременно приведет к пожару или гибели пчел.

На прялке перерезали пуповину новорожденной девочки, и прялку же клали ей в колыбельку. Можно сказать, что прялка была спутницей девушки от рождения до замужества.

По некоторым поверьям считалось – если ударить прялкой девушку, то ей попадется плохой муж или плохие свекор со свекровью.

«Прядильный сезон» занимал весь осенне-зимний период, прерываясь лишь на рождественские праздники, которые тоже были окружены суевериями. Окончание прядения женщины праздновали в последний день масленицы, катаясь на донцах (подставках) прялок с ледяной горы (чем дальше проедут, тем длиннее лен уродится). На Витебщине считалось, что женщина, упавшая с прялки, не доживет до осени.

 

Телега

Завацкая Виктория /ЕжеВика/

Мерседес, Ауди, Мазда… Меряются «лошадиными силами», только выбирай. А сколько же «лошадиных сил» было в транспорте наших предков – телеге?

Полистаем энциклопедию: грузоподъемность телеги составляет около 750 кг (тяжеловесной – до двух тонн), собственный вес – 250-300 кг, размеры – примерно 2,5*1,5 м, диаметр передних колес – 60-70 см, задних – 70-100 см.

Телега – самое первое средство передвижения не только в истории белорусов, но и всего человечества. Так, в одном из древнейших стихов Вед употреблено сравнение: «как за конем катится колесо, так оба мира за тобой».

Традиционно телега изготавливалась из дерева, предназначалась для перевозки грузов живой тягой, чаще всего запрягалась лошадьми, реже – волами.

Несмотря на кажущуюся примитивность, телега – довольно сложное техническое сооружение, состоящее из многих деталей. На изготовление телеги у плотника и его помощника уходило больше месяца.

Телега была незаменимым помощником в домашнем хозяйстве и основным видом транспорта в сельской местности.

Как и большинство предметов крестьянского обихода, телега фигурировала в народных пословицах и поговорках («Пропадай моя телега, все четыре колеса»).

 

 

История формирования свадебного обряда.

Сергей Петровский. Статья добавлена 18.10.2012
(Статья на беларусском языке. Для получения консультаций на русском языке по данной теме, свяжитесь с редакцией портала. С уважением, средневековый театр огня "Плутовской Театр ДиГриза")

Той варыянт вясельля, які дамінаваў у беларускім асяродку ў 1850-1870 годы і які цалкам захаваў звычаі й традыцыі глыбокага мінулага, складаўся на працягу гісторыка-культурных эпох, а канчаткова сфарміраваўся не пазьнее XVIII-XIX стст. Па ўяўленьням гісторыкаў культуры, у старажытнасьці сярод славянскіх народаў існавалі розныя формы замыканьне шлюбных адносін.

Першую, што можно ўзгадаць, з формаў - "умыканьне маладой". Часьцей за ўсё, гэта адбывалася такім чынам: падчас сьвяткаваньня Купальля (уначы з 23 на 24 чэрвеня, у дзень летняга сонцаварота) дзеўчыны перадшлюбнага ўзросту варажылі аб сваім замужжы ў вады (на беразе возера або рэчцы). Яны плялі вянкі з гаючых траваў, якія валодалі "прываротнымі" уласьцівасьцямі ды пускалі іх на ваду. Хлопцы, якія жадалі стварыць сям'ю, ведалі традыцыйныя месцы варажбы, ды таму цярпліва чакалі будучых спадарожніц жыцьця ў поўнач. Гэта магло здарыцца й на досьвітку купальскага дня, калі моладзь агалялась й шла купацца на рэчку. Стаіўшыяся паблізу маладыя мелі магчымасьць ня толькі прыглядзецца да прыгажосьці будучай жонкі, але й пазбавіць яе дзявоцкасьці, пасьля чаго шлюб станавіўся амаль абавязковым.

Аб такой форме шлюбу сьведчыць "Повесть временных лет", а таксама шматлікія сюжэты казачнага эпасу ўсходнеславянскіх народаў. Вось што кажа Ян Ласіцкі ў сваім артыкуле "Шлюбныя звычаі Беларусі ў XVI стагодзьдзі": "Шлюб бяруць так. Юнак, якому спадабалася якая-небудзь дзяўчына, пасылае трох-чатырох сваякоў да яе бацькоў, якіх яны пераконваюць аддаць дачку. Бацькі ж, каб яшчэ больш падахвоціць жаніха, гавораць, што нічога з гэтага не атрымаецца, выдумляюць сватам якую-небудзь прычыну. Жаніх, пацярпеўшы такую няўдачу, робіць цяпер так. Ён вырашае завалодаць дзяўчынаю сілай і падбірае для гэтага зручны момант. І вось, калі дзяўчына выходзіць выпадкова з бацькоўскага дому, памагатыя жаніха, якія хаваліся ў засадзе, ловяць яе, чаго яна ніяк не чакае і таму не засьцерагаецца, і перадаюць, як паляўнічыя здабычу, жаніху. Пасьля таго, як ён пазбавіць яе дзявоцкасьці, ужо другія пасланцы жаніха дастаўляюць яе да бацькоў. Пасланцы часткова прызнаюць віну, але адначасова апраўдваюць учынак жаніха моцным каханьнем. Калі бацькі даюць, нарэшце, згоду, прызначаецца дзень вясельля. Але жаніху з нявестай нельга жыць разам, пакуль не адбылася публічная ўрачыстасьць."

Вясельны абрад, які склаўся на тэрыторыі Беларусі напрыканцы XIX стагодзьдзя, быў з'явай даволі складанай як у сэньсе структурным, так і ў пляне змястоўным. Ён спажыў у сябе значную колькасьць лякальна-рэгіянальных асаблівасьцяў, якія былі абумоўлены культурным краявідам плямён, прымаўшых удзел у фармаваньні беларускага этнасу (крывічы, дрыгавічы, радзімічы, паляне). Відавочна, што абрады вясельля адлюстравалі й саслоўную структуру беларускага грамадзтва: сялян, шляхты, магнатаў. Нашыя продкі пачынаюць ствараць сем'і па папярэдняй шлюбнай дамове паміж бацькамі маладога й маладой ды згоды ўладальніка маёнтку. Існае ўздзеяньне на фармаваньне абрадавых дзеяньняў і сыстэму сакральна-магічных атрыбутаў беларускага вясельля паспрыялі межэтнічныя адносіны (паміж беларусамі й палякамі, украінцамі, літоўцамі, габрэямі, татарамі).

Вялікую ролю ў фармаваньні вясельнага абраду сыграла распаўсюджваньне хрысьціянства на землях усходніх славян. Менавіта гэты асьпект міжкультурных адносін апынуўся найболее прадуктыўным ды канструктыўным. Невыпадкова, пачыная з 1000-гадовага юбілея прыняцьця хрысьціянства, навукоўцы актыўна пачалі казаць аб спецыфічнай форме сынтэза дзвюх рэлігійна-культурных традыцый - народным праваслаўі.

Талерантны менталітэт беларусаў дазволіў душой і сэрцам прыняць іншаземнага госьця - візантыйскае хрысьціянства, аднак пры гэтым асноўныя дагматы былі пераасэнсаваны праз прызму ўласных старажытных сьветапоглядчых уяўленьняў. Царква атрымала права на замыканьне шлюбаў. Паступова, яна ж сфармавала кодэкс правілаў, якія датычыліся людзей, якія ўступалі ў шлюб. Сярод ніх, напрыклад, былі такія: абмежаваньні ва ўзросьце - дазвалялася шлюбаваць дзеўчын не маладзей за 12 год, а хлопцаў за 14 год, строга забараняліся шлюбы паміж сваякамі (уключая трэцю ступень радства); другое замужжа дапушчалась вельмі рэдка (перадусім, у выпадку трагічнай згубы або раньняй сьмерці кагосьці з бацькоў і пры наяўнасьці вялікай колькасьці дзяцей) Не віталіся шлюбы з інаверцамі (напрыклад, мусульманамі або іўдэямі), а таксама паміж прадстаўнікамі розных канфэсіяў (праваслаўнай, каталіцкай, уніяцкай, стараверскай, пратэстанцкай) ды саслоўяў.

У структуры шматдзённай ды шматэтапнай традыцыйнай беларускай вясельнай урачыстасьці прысутнічаюць тры лягічна закончаных, у вызначанай меры самастойных (але ўсё ж цесна ўзаемазьвязаных, узаемададаючых ды ўзаемаабумоўленых) этапаў: перадвясельны (працягласьцю 2-4 тыдні), вясельны (як правіла, 3 дні), пасьлявесельны (працягласьцю роўна год). Перадвясельны перыяд быў накіраваны на правядзеньне шэрагу рытуяльна-магічных дзеяньняў, мяркуема перамовы ("зговары", "даведкі", сватаваньне, "запоіны", "малыя запоіны", "вялікія запоіны", "заручыны", "заручэньне", "рукабіцьцё") паміж бакамі жаніха й маладой аб прыданным, дне вясельля і іншых ня меньш важных бытавых ды сацыяльных пытаньняў правядзеньня сямейна-радавой урачыстасьці й далейшага жыцьця маладых. Скончвался перадвясельны перыяд напярэдадні вясельля ў суботу "дзявочым вечарам". Пярэдадне вясельля таксама называлі "зборава субота", "зборны вечар", "хлапечы вечар", "вянкі". Радзей абрад "развітальнага" дня праводзілі за некалькі дзён да вясельля. Потым менавіта вясельле, а далей - пасьлявясельны перыяд.

Ян Ласіцкі ў артыкуле "Вясельные абрады вясковага люду ў Мінскай губерні": "Пра шлюбныя сувязі тут сяляне звычайна пачынаюць клапаціцца з першых дзён кастрычніка. У іншую пару да гэтага іх змушаюць хіба толькі пільная гаспадарчая патрэба ці якія-небудзь непрадбачныя акалічнасці. Калі ў мужа і жонкі, якія пажаніліся “не ў пару”, узнікаюць потым сямейныя нелады ці іншыя нечаканасці, гэта прыпісваюць адступленню ад агульнага звычаю. Лічыцца, што самы спрыяльны для шлюбу час – паміж Пакровамі і першай нядзеляй Каляднага пасту"

(Па матэрыялах http://vk.com/topic-2483482_3597781)

 

Сакральные традиции изготовления детской одежды, вышивка-оберег.

Добавлено 24.11.2012. Автор - Наталья Довгань (по http://vk.com/event31255987), ред. Алексей "Бекар" Бурносенко.

Множество языческих традиций сохранилось на территории Беларуси и после  прихода христианства. Приняв новую веру, народ сохранил обряды и ритуалы, только теперь они назывались "народные обычаи". В этих самых "обычаях" и до сегодняшнего дня живет древняя языческая магия Беларусского народа. Большое внимание в ней уделялось вышивке на одежде - поскольку вышивка эта представляла своего рода оберег, защитный талисман, который всегда с собой, если ты одет.

Детскую одежду обычно шили из старой одежды родителей – не только и не столько потому, что она уже много раз стираная и потому мягкая, не повредит, не натрет кожу ребенка, а потому, что она впитала в себя родительскую энергию и силу, и ею защитит, убережет ребенка от дурного глаза, порчи, несчастий. Девочке одежду шили из материнской, мальчику из отцовской, таким образом предрешая правильное развитие в зависимости от пола – девочке передавалась сила материнства, мальчику – мужская сила.

Когда дети подрастали и уже обретали какую-то свою собственную защитную силу, им полагалась своя первая рубаха, из новины. Это обычно приурочивалось к моменту первой возрастной инициации – в три года. С двенадцати лет девочка получала право носить собственную (правда, пока девичью) панёву, мальчику полагались первые штаны - портки.

Так как для детей до трех лет одежда была часто переделанной из родительской, то и обережная вышивка на ней оставалась та же, родительская. Ее менять было не только неудобно и непрактично, но и нецелесообразно – ведь она обеспечивала кроме оберегающей функции еще и связь поколений, родство и преемственность.

А вот обережная вышивка для собственной одежды ребенка уже отличалась от оберегов взрослых. Во-первых, цвет обережной вышивки для детей был всегда красным, тогда как для взрослой одежды он мог быть различным. Считалось, что дети находятся под опекой и защитой своего рода. На рубахе девочки-девушки вышивка шла по подолу, рукавам и ожерелью. Но самая сильная защитная вышивка в женском костюме шла по груди - это был оберег, защищавший женскую грудь, молоко, то, чем будет кормится и на чем вырастет новое поколение. С этим элементом связана распространенная ошибка современных реконструкторов, когда они копируют красивую вышивку, увиденную на аутентичном костюме. И, не подумав, мужчины могут скопировать себе вышивку с женского костюма, в том числе вышивку на груди.

Основными охранительными символами для девочки были: Богини-покровительницы судьбы, символ рода, древесные орнаменты, символ покровителя дня ее рождения, символы земли (опять же, отличающиеся от женских символов земли – у тех в основном она представлялась либо распаханной, либо уже засеянной) и женских ремесел.

Мальчики (как и девочки) до двенадцати лет носили рубахи без поясов. Основными символами, охраняющими мальчиков, считались: символы огня, солнечные символы, изображения тотемных животных, разумеется, также символ рода-покровителя и духа-покровителя дня рождения, колокольчики-бубенчики и символы мужских ремесел. До совершеннолетия мальчики и девочки могли также носить общие обереги. Проходя инициацию в двенадцать лет, обереги мальчика менялись, становились (как и у девочки) более поло-определенными. Появлялся пояс и, разумеется, оберегов становилось меньше – ведь росла своя собственная сила.

 

Цитата дня:

Ничто не в состоянии помешать человеку, вооруженному позитивным мировосприятием, добиться поставленной цели. Точно так же ничто не поможет человеку, имеющему негативную психологическую установку.

Джозеф Кроссман

ДЕКАБРЬ

2017
пн вт ср чт пт сб вс
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31